středa 17. září 2014

Tromso: příprava k odletu

Pondělí 15.9.

Ráno jsem vstával v osm, bylo šest stupňů. Byla mi dost zima, možná to bylo tím, že jsem stanoval u potoka. Nejvíc zima mi byla na hlavu, budu snad stanovat v čepici. :-) Venku je úplně jasno, krásně, lehký vítr, těšil jsem se na čaj, abych se zahřál.

Plán na dnešek je velmi odpočinkový: oholit aw, vyprat si oblečení v kempové pračce a sušičce, případně se podívat do města. Stan vichřice přežil, spát se v něm dá bez problému. Díky lehce prohnutému nosnému prutu je celý stan mírně nakloněný na stranu a jedna část není zcela propnutá. Také jsem nejspíše ztratil malé pytlíky na kolíky a na nosný prut - to mne štve. Nejspíše jsem je někdy položil na auto a vítr je odfoukl.

Dopodnedne jsem si vypral a vysušil. Párkrát jsem byl na recepci řešit různé věci. Kolem jedenácté tam bylo hostní místních teenagerů na zmrzlině a něčem sladkém. Chodí tam o školní přestávce prý denně, dost možná místo oběda. Kolem poledne se vzduch ohřál sluncem, dalo se být bez šály a bundy. Uklízel jsem auto a nudil se.

V poledne jsem se jel projit lanovkou na kopec nad městem, odkud je krásný výhled nad Tromso, zvlášť v takovéto počasí. Bylo to fajn. Pokecal jsem také s místními: V hospodě pivo stojí kolem 8-10 eur = ca 200-300 korun a vůbec restaurace jsou drahé i pro místní, a proto tam nechodí denně. Libují si prý, jak je to hezký třeba ve Španělsku, když jsou na dovolené, že tam mohou chodit do restaurace denně. Většina lidí si dělá jídlo doma a v práci ohřívá. Na druhou stranu vydělávají běžně kolem 4-5 tisíc euro měsíčně. Lidé tady tu dlouho noc nesnášejí dobře, je tu přes zimu hodně kulturních akcí a pouliční lampy svítí naplno pořád, ale děti musí jíst rybí tuk kvůli vitamínu D a lidé hodně pijí alkohol. Ale doma, protože v restauracích je to drahé, o to mi to přijde depresivnější.


Později odpoledne jsem balil velký batoh na Špicberky, kam zítra letím. Předpověď počasí říká, že dalších pár dní má být zataženo a dešťové nebo sněhové srážky, teploty maximálně 7-8, přes noc lehce pod nulu. Uf. Ještěže budu spát v penzionu a ne ve stanu. Snad budu mít aspoň trochu sluníčka.

V šest hodin jsem měl sbaleno, postavil jsem si pak stan, udělal si čaj, zacheckinoval si letenku a teď se ohřívám ve společné jídelně, kde se topí. Stav tachometru je 5040 km. Dnes jsem jezdil jen trochu, proplétal jsem se i Tromso, ale bylo tam hodně turistů a aut, tak jsem se tam nezdržoval. Je osm hodin a venku je pět stupňů - v půlce září, uf. Ale zase je ještě vidět, byť slunce už zapadlo. Ale když jsem do Norska přijel, bylo kolem 15-20 stupňů a vidět bylo do deseti (v Kristiansandu koncem srpna).

Úterý 16.9.

Noc byla náročná. Byla hodně zima, spal jsem v čepici a v klubíčkové pozici. V osm hodin bylo -1 stupňů podle auta, přes noc to určitě šlo ještě níž. Na autě byla námraza, stejěn tak kondezovaná vlhkost na spacáku byla zmrzlá. Teď na Špicberkách budu v chatě, kde je teplo, pak se uvidí po návratu, jaké bude počasí. Případně mám ještě deku, mohu spát např. v tlustých ponožkách a nebo zkrátka v hostelech apod., nikoliv ve stanu. Opravdu se nechci nastydnout. Jediné štěstí, že tuto noc prakticky nefoukal vítr. Jinak bylo krásné jasné ráno. Ráno jsem si jako první pomoc dal horkou čokoládu z automatu na recepci v kempu. Teď si dělám čaj, to chvilku trvá, pak snídani atd.

Včera v noci skoro do jedenácti vyřvávali fotbalisti při nějakém dětské zápasu nedaleko. Docela to rušilo. Četl jsem si detektivku, ulehl jsem do postele v osm a nechtělo se mi spát, tak jsem začal číst nového Archera. A pokračoval jsem potom v letadle. V noci jsem přečetl asi 40 stránek. Je příjemné si takhle pohodově číst detektivku, jako na správné letní flákací dovolené, užívat si to, relaxovat, nehonit se.

Zatím nejdražší benzín, co jsem viděl, byl ca za 16.5, ale třeba u benzínky v Tromso, kde jsem viděl jeden den benzín za 16.3 jsem jej viděl jiný den za 14.7, velké rozdíly. Fascinují mne jejich navazující kruhové objedy v tunelech. V kempu vedle zaparkovali Slováci z Bratislavy. Než odjeli, dal jsem jim pár tipů, co vidě na jih od Tromso.

Následně jsem odjel zaparkovat auto na letiště - viz další zápis o příletu na Špicberky.

Žádné komentáře:

Okomentovat