středa 10. září 2014

Lofoty: Flakstadoya a déšť

Středa 10.9.

V půl šesté ráno mne vzbudil někdo ve sprše, protože můj pokoj byl hned vedle sprchy a velmi to bylo slyšet. Posléze jsem zlehka spal do osmi, kdy jsem měl budíček. Venku bylo počasí podobné včerejšímu: zataženo, nepršelo, oproti včerejšku ale výrazně zesílil vítr. V deset hodin jsem vyrazil z hostelu, první zastávku udělal v Tindu, kde byly pěkná rybářská zátiší.



Dopoledne mne napadlo, že spíše než v tomto počasí podnikat nějakou túru, jak jsem dříve uvažoval, mohla by být lepší projížďka lodí třeba po fjordu dovnitř ostrova. V Moskenes je turistická kancelář. Zavřená, ale informátorka na telefonu: z Reine jezdí denně ve tři hodiny jedna společnost. Posléze jsem dojel do Reine a podíval se v přístavu. Ve středu - dnes - jezdí i v jedenáct hodin = za půl hodiny. Mezi tím jsem se převlékl do nepromokavých kalhot a bundy.

Šlo o standardní trajekt mezi usedlostmi na březích fjordu bez silničního spojení a Reine, který jsem absolvoval celý jako okružní hodinovou plavbu. Stála mne 120 Nok a stálo to rozhodně za to! Bylo zataženo, ale mraky výše než včera, fjord byl lehce divočejší. Několik turistů si vzalo trajekt z i do Vinstadu na těžko s krosnami stanovat v horách. Byl jsem jediný vyhlídkový turista a jediný na palubě během plavby - foukalo, byť bylo teplo 14 stupňů. Vyhlídky byly luxusní, rozhodně doporučuji.


Po návratu ve dvanáct jsem si dal v Reine oběd v grilu. Dnes už jsem chtěl opustit ostrov Moskenesoya a jet na další - Flakstadoya, kde je oblíbená turistická destinace vesnice Nusfjord a dalších pár věcí. Nejdříve jsem zajel do Neslandu na jižním pobřeží Lofot. Silně foukalo a začalo kapat, bylo to nepřímemné, ochladilo se na 11 stupňů. Další zastávka byl Ramberg, větší město na ostrově, to už pršelo hodně, nemělo téměř cenu vycházet z auta kvůli focení. Byla tam ale pěkná pláž, zkusil jsem pár fotek udělat, ale asi budou zakapané, byly tři hodiny. Zajímavé byly také květiny kvetoucí na pláži (v září!).


V Nusfjordu to bylo o trochu lepší, ve zkratce jsem jej proběhl a slíbil si, že kdyby další den bylo lepší počasí, vrátím se sem. Rozhodl jsem se přespat v hostelu v Ballstadu nedaleko Leknes, jednoho z hlavních lofotských center (ca 60 km na východ od A). V tomto počasí se mi nechce stanovat: silný vítr a déšť, to je nepříjemné.


Přejel jsem na ostrov s Leknes - Vestvagoy, tak po čtvrté hodině skoro nepršelo, jen lehkounce poprchávalo. Váhal jsem, jestli se nepodívat rovnou na slavnou pláž Uttakleiv odkud pochází hodně slavných lofotských fotek s "tropickou pláží a zamlženými horami", kde nejde říct, jestli jsou z rovníku nebo z polárního kruhu. Během plavby lodí jsem cvakal foťákem jako zběsilý, takže jsem musel přenést fotky do počítače, rozhodl jsem se proto pro čínskou restauraci v Leknes, měl jsem na ni chuť.

V Leknes je dobrá čínská restaurace: polední menu mají sice jen do čtyř hodin (přijel jsem v půl páté), ale přimhrouřili oko, jídlo je dobré, bez glutamátu a porce naprosto stačí. Zelený čaj k tomu byl lístkový a žádný z pytlíku v hezké domečkové konvici a na stůl přinesli zapálenou svíčku pro lepší pocit, když venku bylo šedivo a nevlídno. K jídlu jsem měl beef chop suey, zkrátka hovězí se zeleninou. Místní si ovšem dali zmrzlinu. :-) Přijde mi zajímavé, že v Norsku není zvykem dávat v restauraci spropitné.

Po jídle jsem jel na pláž Uttakleiv. Je pěkná, některé kameny jsou načervenalé, ale v tom šedivém počasí to moc nevyniklo. Včerejší pláž Valvika mi přišla hezčí. Zde chtěli navíc vstupné za auto i za kemping. Za auto jsem nic nedal, byl jsem tam asi patnáct minut, ale kdyby zítra večer bylo hezky, mohl bych zde zakempovat, to by mohlo být pěkné, stanovat na pobřeží moře. K pláži také vedl kilometrový jednosměrný tunel, ve kterém byla místa k vyhýbání (passing place), přišlo mi to zajímavé.


Přenocuji v hostelu v Ballstadu. Počasí se zřetelně zhoršuje, teď je venku vysloveně nevlídno, vítr skučí, prší. Zřizovatelská firma prodává asi hostelový dům (frančíza HI Hostels), zítra v něm bude prohlídka kupci. Po váhání mne sem ubytovali, jsem v domě o dvou podlažích, šesti ložinicích a dvou koupelnách zcela sám a venku zuří "hurikán". Je to lehce strašidelné, jaké na Větrné hůrce. Udělal jsem si šípkový čaj, zabalil se do deky, sedím u topení a je dobře.

Stav tachometru je 3998 km, je tam 11 stupňů a moc doufám, že zítra nebude celý den pršet. Btw zatím jsem nafotil ca 7500 fotek! Asi si budu muset vzít další volno, abych je probral.

Žádné komentáře:

Okomentovat