čtvrtek 25. září 2014

Přejezd do Alty

Úterý 23.9.

Noc byla krušná. Ani ne kvůli zimě, vybavený jsem byl dobře, přestože bylo přes noc lehce pod nulou, ale spíše kvůli nezvyku z tvrdého podloží. Probudil jsem se několikrát, jak mne tlačilo rameno nebo kyčle. V půl osmé byl jeden stupeň pod nulou.

Ráno jsem se opět zahříval horkou čokoládou jako před odletem na Śpicberky. Recepční mi řekla, že kvůli sněhu kolem a nízkým teplotám už je možné mít zimní pneumatiky. Zeptal jsem se, jak to myslí. Prý v Norsku je dopravní nařízení, že v létě se musí jezdit na letních pneumatikách, jinak za to hrozí vysoká pokuta - tisíce Nok za jedno kolo. Připadalo mi to absurdní: jak to mám tedy udělat třeba ve svém případě? Správně bych prý měl jet na letních na začátku a zimní vést s sebou. Je to prý kvůli ekologii. Řekl jsem, že některé norské zákony mi přijdou padlé na hlavu. Připustila, že "Norway has many fucked up laws.". :-)

Dnes jsem chtěl dojet pokud možno co nejdál, alespoň do Alty, většího města uprostřed severního Norska (Finmarky). Jel jsem ovšem oklikou přes Lyngenské Alpy, oblíbené pro horskou turistiku, vysoké až 1800 metrů přímo od moře a se spoustou ledovců a rozeklaných vrcholků. Nejdříve jsem dojel k vesničce Breivik (nechtěl bych bydlet v místě s tímto jménem) a trajektu na poloostrov s horami. Byl tam hezký výhled. Trajekt mi naštěstí plul brzy.

Následně jsem jel do města Furuflaten, odkud vede pěší cesta k ledovci v horách. Zeptal jsem se v místním obchůdku na tu cestu a řekli, že cesta tam a zpět zabere čtyři hodiny. Do toho se mi nechtělo a jel jsem dál. Nebylo moc hezké počasí (zataženo) a spíš už se snažím zbytek Norska vzít svižně, abych se třeba vrátil o den-dva dříve do Prahy a měl čas se aklimatizovat.






 Cesta do Alty byla pohodová. Nejhezčí výhledy na místní Alpy jsou z pravého břehu Lyngenského fjordu, tu odbočku k Furuflatenu jsem si mohl nakonec odpustit. Po cestě bylo pár prací na silnici - ty jsou vůbec dost časté. A hlavně: ve všední dny a často i večer tam lidé skutečně pracují! Místama, kdy se přejíždělo mezi fjordy, se vyjelo do kopců, kde už ležel všude sníh, i přímo vedle silnice. Vyzkoušel jsem zimní pneumatiky a zajel na několik zasněžených parkovišť: fungují. :-) Okolí Alty a následné oblasti jsou kupodivu ale bez sněhu a to i ve vyšších polohách, je tu více stromů, některé dokonce ještě zelené v chráněných údolích. Přibližně od Alty na východ tu je spousta rezavých lesů, je to nádherné.






Před osmou hodinou jsem se ubytoval v kempu Ovre Alta, asi tři kilometry od Alty do vnitrozemí. Ptal jsem se na cenu v penzionu: 750 Nok za noc (ca 2500 Kč) bez snídaně - NE! Spím tedy opět ve stanu, tentokrát si pod sebe dám deku (mám dvě) a schválně jsem si vybral místo s měkčí půdou. K večeři jsem si dal pizzu z místní pizzerie v Altě u odbočky na Ovre Altu: pizzu Speciale, byla výborná (hovězí maso, šunka, žampiony, ananas). Zítra bych rád dojel na Nordkapp a snad i kousek dál.

Stav tachometru je 5519 a v půl jedenácté večer je jeden stupeň nad nulou.

Žádné komentáře:

Okomentovat