středa 3. září 2014

Geiranger a Trollstiggen

Středa 3.9.

Vstal jsem před sedmou na budíčka. Dnes bych se rád trochu posunul dále. Je jedenáct stupňů, oblačno, ne zataženo, postupně se bude přes den vyčasovat. Ranní čaj jsem pil v půl osmé, kdy zrovna slunce vykouklo nad horami a osvětlovalo údolí. V osm je vyjel.

Ráno bylo krásně nasvícené jezero Strynsvatnet, neodolal jsem. Rozhodl jsem se, že znovu projedu horskou silnici ke Strynu jako předevčírejm, kdy ale bylo hnusné počasí a jel jsem ji večer. Teď to bylo hodně jiné, velká část mne nudila, ale domečky a krásně zbarvené jezero bylo nádherné. Třicet kilometrů dlouhá horská cesta Strynefjellet mi i s focením trvala hodinu a půl.



V půl dvanácté jsem dojel na vrchol hory Dalshybba, kam je mýtné 100 Nok a doporučil mi ji ten Slovák včera. Je vysoká ca 1500 metrů a přímo kouká shora na fjord Geiranger. Pohled to bylo pěkný, jestli stál za to mýto těžko říct. Na fotce je fjord modrá skvrna a i přes velkou vzdálenost je vidět výletni loď ve fjordu.

 

Geirangerský fjord je jeden z nejslavnějších, nejvíce navštěvovaných a prý nejzezčích v Norsku. Už jsem jej jednou viděl při minulé návště Norska před šesti lety. Je to hezký fjord, má ovšem zásadní nedostatek: extrémní nadbytek turistů, když připluje výletní loď. A ta tam teď kotvila. Město bylo plné turistů, všude, na silnicích, kam se normálně nevejdou vedle sebe skoro dvě auta, byly autobusy i pěšky.. Bylo to nechutné, loď větší než fjord. Trasy těch lodí bývají pěkné a zajímavé, ale vadila by mi ta masovost, to ohromné množství lidí, kam se na to hrabe zájezd autobusem.

 
 

Geiranger jsem si ryhle vyfotil a jel pryč. Pokračoval jsem dál po stejné silnici směrem na Trollstingen: cestra trolů. Musel jsem ovšem překonat trajekt na Linge. Ten mi doslova ujel před nosem a musel jsem čekat na další celou hodinu. To naštvalo. Napadlo mne, že to musí být dost otravné pracovat na trajektu a takto pendlovat tam a zpět každý den. Nakonec jsem se dočkal a po hledání vhodných mincí, kdy mi vybírač mýtného neustále říkal "not norwegian", "not norwegian", jsem to vzdal a zaplatil hotově. Načež mi vrátil mince: "More coins to confuse you.". :-)

// Na jedné vyhlídce Geirangeru jsem viděl skupinu Čechů, při mém odjezdu si všimli mé mpzky a zdravili. Potkal jsem je i při čekání na trajekt a doufal, že se mnou nebudou chtít komunikovat. Byla to totiž skupinka snad fandů Kabátů, padesátníci s delšími podivnými vlasy v podivných džínových oblečcích, vypadali spíš na motorkáře nebo rockery.

Silnice směrem na Trollstigen se mi moc líbila, holá podzimně barevná krajina, výrazné kopce šílených tvarů, hodně skal, špičaté, homolovité, ...  a rovná silnice jako v Americe. Navíc touto dobou zrají borůvky, je jich tu všude v horách plno, a krajina voníá borůvčím a lesem, úžasně svěží vzduch. Trollstigen není v podstatě nic zvláštního, pár serpentin do údolí, takových je tu spousta. Je to ale hezky podané, je tam udělaná vyhlídka vykukující nad sráz do údolí a okolní krajina je moc hezká.

 




Poslední, co jsem dnes určitě chtěl sihnout, je skála Trollvegen, hřeben hor 1800 metrů vysoký, který obsahuje i nejvyšší skalní stěnu v Evropě, Trollvegen s výškou 1200 metrů. Je to známá výzva pro horolezce, mnoho jich to leze ve dvou dnech, jak je to vysoké. Rozhodl jsem se kempovat pod Trollvegen, abych jej viděl v lepším světle zítra ráno a ne proti slunci. Také jsem trochu utahaný. Je těžko k uvěření, že člověk kouká prakticky na dva kilometry převýšení naráz (hned vedle je fjord u Andalsnes). Stejně tak na fotce to není moc zřetelné:

 

Recepční u kempu byla zvláštní, paní středního věku, má trochu vyšší ceny, jako jediná chtěla vyplnit SPZ auta (to zatím nikdo nechtěl) a při mé zmínce, že tu je trochu draho v restauracích protestovala, že není, jen alkohol a cigarety. Když jsem řekl, že i v Němcku nebo Rakousko je levněji, tak ať prý jedu tam. Holt je asi nepoznamenaná statistikami, že Norsko je jedna z nejdražších zemí na světě. Pro porovnání: běžná cena za kemp tu je 150 Nok (ca 500 českých korun), zde jsem platil 185 Nok, ve Strynu jsem platil 120 a za druhou noc jen 100. A prý, že tu není draho...

K večeři jsem šel na čínu. Mají velké menu a polední menu, jako u nás. Polední menu za 99 Nok ale jen do 17 hodin, velké menu kolem 150-200 Nok. V Ovre Ardalu mi dali i večer polední menu, tady remcali. Nakonec jsem usmlouval, že mi dali menší porci z normálního menu za 70% ceny. To velké je skutečně hodně velké, jako u nás.

Stav tachometru je 2131 Km a u fjordů je stále tepl, kolem 15 stupňů.

Obecně pro cestování je dobré shánět jídlo u benzínek Esso. Jednak tam mají dobrý gril nabízející i 380 gramové burgery, vedle toho hotové sendviče, balené ovoce na cestu, sledké pečivo k snídani (něco jako bochánky) atd. Zásadní výhoda je, že Esso je tu všude a mají pořád otevřeno.

Žádné komentáře:

Okomentovat